Waarom een klant toch een duurdere concurrent kiest?

by

Zo kiest een klant niet meer voor een duurdere concurrent
Bijna iedere ondernemer maakt het wel eens mee, dat een klant toch voor een andere, duurdere concurrent kiest. Hoe kan dit? Je hebt immers een goede deal voorgesteld tegen een scherpe prijs. Toch kijkt een klant niet alleen naar de prijs. Er zijn heel veel andere redenen waarom hij of zij voor een duurdere concurrent kiest.

Hogere waarde
De klant betaalt je voor de waarde die je levert. Hoe hoger deze is, hoe hoger de prijs. Natuurlijk lever jij ook waardevolle diensten, maar de klant moet dit natuurlijk ook geloven. Als een klant bereid is om een goede prijs te betalen, wil deze uitgedaagd worden. Dit vraagt natuurlijk om echt vakwerk. Iets wat jij ze kunt bieden. Laat dus aan een aanstaande klant zien dat je professioneel werk levert met een hoge waarde.

Zorg voor meer vertrouwen
Zorg ervoor dat een klant voor honderd procent vertrouwen in je heeft. Bij een investering draait het namelijk om vertrouwen. Een klant wil de zekerheid dat hij iets wint in plaats van verliest. Geef ze dan ook geen redenen om nee te zeggen. Je bouwt klantvertrouwen op door aandacht te hebben voor de klant en door bewijs te leveren dat je werk echt resultaat oplevert.

Onderscheiding en expertise
Een deel van de klanten kiest bewust voor de beste experts. Dit zijn vakmensen die zich onderscheiden van de andere concurrenten. Zorg dus dat je eruit springt en je onderscheidt van de concurrenten. Hoe doe je dit? Door ze een uniek, onvergelijkbaar aanbod te doen. Je overtuigt een klant nog meer van jouw uniekheid door ze positieve klantervaringen te laten zien.

Bouw een relatie op
Een klant doet niet alleen zaken met je, omdat hij je kent en vertrouwt. Er moet ook een band zijn tussen jou en de klant. Als iemand al een keer eerder iets bij je heeft gekocht, is hij veel sneller geneigd om dit nog een keer te doen.

Als je nog geen band hebt met een klant, zal je deze dus eerst moeten opbouwen. Dit doe je door hem iets te geven. Dit kan een goed verhaal, een waardevol idee of een inspirerende visie zijn. Laat mensen dus alvast merken hoe het is om met je te werken.

Niet iedereen is je klant
Niet iedereen kan een klant van je zijn. Als je dit realiseert, kun je enkel klanten aantrekken die het beste resultaat opleveren. Klanten die bereid zijn om te betalen voor jouw waardevolle diensten en waarmee je fijn samenwerkt.

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *