De toekomst van Google: hoe werk je aan je merk

by

De toekomst van Google: hoe werk je aan je merk
Google ontwikkelt zich continu. Door deze continue ontwikkeling kan de zoekmachine het gebruikersgedrag steeds beter inschatten. Mede door het inzetten van de nieuwste technologieën, zoals Artificial Intellligence en machine learning, kan Google bekende rankingfactoren, zoals meta titles, anchor texts en links steeds beter aanvullen. Dit doet de zoekmachine op basis van data: het online DNA van de gebruiker.

Volgens veel SEO-specialisten zal Google in de toekomst steeds vaker deze intelligente manieren gebruiken om websites en webpagina’s te ranken. Dit betekent natuurlijk niet dat de huidige rankingfactoren niet meer gelden of minder belangrijk zijn. Wel is het nu van belang om meer in te spelen op de nieuwe ontwikkelingen en deze op de juiste manier in te zetten. Dit zijn ontwikkelingen als Machine Learning, Click Through Rate en Merk

Machine Learning
Machine learning is een data analyse methode waarmee je patronen kunt ontdekken en voorspellingen kunt doen. Google zet machine learning steeds meer in om data van gebruikers te analyseren en in te zetten.

Click Through Rate (CTR)
De Click Through Rate is de verhouding tussen het aantal gebruikers die op een link klikken en het aantal gebruikers die een bepaalde webpagina, advertentie of e-mail ook echt bekijken. Met CTR kan het succes en het effect van online advertentie- en e-mailcampagnes worden gemeten. Pagina’s met een hoge ranking hebben vaak een hoge CTR. Als je pagina een hogere CTR heeft dan een pagina die boven je staat in de zoekresultaten van Google, dan vindt Google dit een reden om jou hoger te ranken.

Merk
De voorkeur van de gebruikers gaat uit naar bekende, sterke merken, zoals Adidas, Nike, Apple of Samsung. Dit is ook zo in de zoekresultaten. Bekende merken scoren hoog in de zoekresultaten.

Google’s RankBrain
Volgens Google is hun eigen machine learning technologie, RankBrain, een andere rankingfactor. Deze volgt na content en links. Het gaat erom om de nieuwe technologieën op een slimme manier in te zetten. Daarnaast blijven links en content dus een prominente rol spelen in Google ranking.

Het hoeft ook weer niet zo te zijn dat je website hoog in de rankings staat doordat je veel links hebt gebruikt. Het kan ook zijn dat je veel links krijgt, omdat je site goed rankt.

Als je een sterk merk hebt, dan krijg je al snel meer links en hogere rankings. Google pikt de waardering van je merk door gebruikers snel op, waardoor je dus weer een hogere ranking krijgt.

Het is dus duidelijk; links en content blijven van belang voor je rankingspositie in Google. Om continu hoog te scoren in de rankings is er echter meer nodig.

Seach Engine Result Pages (SERP)
Search Enige Result Pages tonen de zoekresultaten aan de hand van de keywords die de gebruiker heeft ingegeven.  Elke SERP is uniek. Dit is zelfs zo als een andere gebruiker hetzelfde keyword bij dezelfde zoekmachine ingeeft.

Om goed te blijven ranken is het dan ook belangrijk dat je je SEO richt op gebruikers waar je jouw product of dienst ook echt aan wilt verkopen. Richt je SEO-activiteiten dan ook niet te veel op Google, maar op je toekomstige klanten.

De marketingmix
In de toekomst baseert Google de rankings op diverse eigenschappen. Er zijn talloze manieren om je in de markt te onderscheiden. Hierbij is de marketingmix (prijs, plaats, product, promotie) essentieel. De manier waarop klanten je product en/of dienst beoordelen online is doorslaggevend. Zo dragen testimonials bij aan een sterk merk. Ook hierdoor kan Google je hoger laten ranken.

Online en offline een sterk merk opbouwen
Om een sterk merk op te bouwen, dien je er dus voor te zorgen dat gebruikers je weten te vinden en je onthouden. Zowel online als offline. Zorg er dus voor dat mensen je site bezoeken. Hierbij kun je PR en content marketing inzetten. Natuurlijk moeten gebruikers je weten te vinden. Je bedrijf moet dan ook meteen associëren met de zoekterm die ze hebben ingevuld. Hierbij kan je diverse mediakanalen inzetten, maar zorg ervoor dat de keywords die bij jouw bedrijf passen continu terugkomen. Door alle marketingactiviteiten in te zetten, bouw je aan je merk en prikkel je de klant.

Kijk naar het gedrag van je gebruikers en speel hier op in. Plaats relevante content waar gebruikers echt naar op zoek zijn, biedt je toekomstige klanten een veilige en gebruikersvriendelijke website aan en creëer enkel natuurlijke links. Door dit te doen, speel je goed in op de wens van de klant. Leg hierbij vooral de nadruk op de gebruiksvriendelijkheid voor mobiele apparaten. Door dit te doen werk je optimaal aan je merk.

 

 

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *