De lokale zoekresultaten: hoger ranken in Google’s Local Pack

by

De lokale zoekresultaten: hoger ranken in Google’s Local Pack
Als ondernemer in het MKB wil je natuurlijk zo hoog mogelijk in de zoeklijsten van Google staan. Je wilt een hoge ranking. Dit bereik je niet alleen door de zoekwoorden op de juiste posities te plaatsen, maar ook door gebruik te maken van lokaal georiënteerde zoektermen. Dit levert bezoekers op die converteren en ook jouw fysieke winkel bezoeken, zodat het echte klanten worden.

Meer bezoekers op je website is leuk, maar het is natuurlijk veel belangrijker dat je klanten hebt. Je wilt immers wel winst maken. Een hoge ranking in de lokale zoekresultaten is dan ook van essentieel belang. Hiermee loop jij voor op de regionale concurrenten en bereik je actieve doelgroepen.

Local Pack in Google
Local Pack is een kader in Google met een overzicht van lokale bedrijven die passen bij de ingevoerde zoekopdracht. Dit is een belangrijk onderdeel van de lokale zoekresultaten. Dit kader staat altijd rechts bovenaan. Het grote, internationale SEO-bureau Moz onderzocht wat belangrijke factoren zijn om hoog te ranken in Google’s Local Pack:

  • De afstand van de zoekmachinegebruiker tot jouw bedrijfslocatie
  • De ingevulde Mijn Bedrijf-pagina van Google: hoe specifieker je deze hebt ingevuld, hoe hoger de ranking
  • Het fysieke adres van je bedrijf
  • De consistentie van je bedrijfsgegevens in verschillende online bronnen
  • De autoriteit van de inkomende links naar je domein
  • De domeinautoriteit van je bedrijfswebsite
  • De autoriteit van de bronnen die je bedrijfsgegevens vermelden
  • Het zoekwoord dat je in de titel van de Mijn Bedrijf-pagina van Google hebt gebruikt. Dit zoekwoord dient natuurlijk jouw product of dienst te vertegenwoordigen
  • De consistentie van je bedrijfsgegevens in de hoogst aangeschreven online bronnen
  • De doorklikratio van de zoekresultaten
  • Je ranking in de organische zoekresultaten van Google. Hoe hoger je ranking hier is, hoger je ranking in Google’s Local Pack.

Beïnvloedende ranking signalen
Verder zocht het SEO-bureau ook uit welke ranking signalen de grootste invloed hebben op de lokale rankingsresultaten die onder Local Pack te zien zijn. Dit zijn de volgende factoren:

  • De domeinautoriteit van je bedrijfswebsite
  • De autoriteit van de inkomende links naar het domein
  • De zoekwoordrelevantie van de content op je website
  • De diverse inkomende links naar je domein
  • De hoeveelheid inkomende links naar je domein
  • De hoeveelheid inkomende links naar je domein vanaf lokaal relevante domeinen
  • De product- of dienstgerelateerde zoekwoorden die in de anchortekst van inkomende links staan vermeld
  • De doorklikratio vanuit de zoekresultaten
  • De geografische zoekwoordrelevantie van de content op je bedrijfswebsite
  • De aanpasbaarheid van je website

Als je hoog wilt ranken in de lokale zoekresultaten, dien je dus andere acties te ondernemen. Ook al zijn de organische zoekresultaten het belangrijkste, toch levert een hoge ranking in Local Pack ook duidelijk resultaten op. Door een gerichte optimalisatie verhoog je dan ook de lokale zichtbaarheid. Iets dat weer leidt tot meer klanten.

Lokaal vindbaar zijn in Google?
Wil je ook beter lokaal vindbaar zijn in Google? Dan kunnen de experts van Brandsfactory je hier altijd een advies over geven.

 

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *