Chatbots voor messaging apps

by

Chatbots voor messaging apps
Sinds Facebook het Messenger Platform heeft gelanceerd, is de ontwikkeling van slimme bots voor messaging apps heel snel gegaan. Natuurlijk is er nog veel werk te verzetten en gaat de ontwikkeling gewoon door.

Ruim een jaar geleden lanceerde de social mediasite het Messenger Platform. Voor ontwikkelaars was dit een fantastische ontwikkeling. Met deze vrijgegeven open bot API werd het immers heel eenvoudig om slimme bots te ontwikkelen voor Facebook Messenger. Waarom zijn deze chatbots nu eigenlijk zo populair? En wat heb je hier als ondernemer aan?

Meer interactie met de gebruiker
Chatbots zorgen voor veel meer interactie met de gebruiker. De chatbots reageren niet alleen op vragen, maar kunnen de gebruiker ook helpen bij de aankoop van een product of geven de gebruiker een productsuggestie. Verder kunnen ze fungeren als merkambassadeurs en de bezoeker informeren over een merk en de producten.

Door de snelle ontwikkeling van chatbots en de integratie van deze technologie in Facebook Messenger, konden merken in een keer duizenden gebruikers bereiken, zonder dat ze hier een app voor moesten ontwikkelen. Ook door de populariteit van andere Messenger platformen, zoals Telegram, Slack, ChattyPeople, Smooth, Kik en WeChat, worden de chatbots nog meer ontwikkeld en gebruikt.

Slimme ontwikkelingen
Toen Facebook een jaar geleden aankondigde dat merken gebruik konden maken van het platform, sprongen bedrijven hier direct op in. Dit leidde weer tot diverse slimme ontwikkelingen van bedrijven die eruit wilden springen. Dit waren ontwikkelingen als:

  • Conversational commerce: dit is een luxe naam om jouw merk en/of producten op de juiste manier te promoten met een chatbot. Bekende voorbeelden hiervan zijn de chatbots van merken als Pizza Hut en Sephora. Zij zijn erop gericht om het aankoopproces nog makkelijker te maken voor klanten. Dit doen ze op basis van de voorkeuren en het eerdere koopgedrag.
  • Zakelijke dienstverleners maken het hun klanten makkelijker door ze de mogelijkheid te geven om hun gegevens te registreren via Messenger.
  • Ook zijn chatbots ook zeer waardevol voor vervoerbedrijven en de reisbranche. Zo kan je een taxirit bestellen bij Uber via de Messenger app. De chatbot geeft je dan informatie over de tarieven en de bestuurder.
  • Verder maken veel nieuwssites, zoals de NOS al een aantal maanden gebruik van chatbots. Hierbij laten ze jouw onderwerpgerelateerde artikelen zien op basis van je persoonlijke voorkeuren.

Nooit vervangbaar voor de klantenservice
Met een chatbot ben je 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar. Iets dat voor klanten natuurlijk erg fijn is. Toch kan een chatbot de klantenservice nooit helemaal vervangen. Bij de klantenservice krijg je een persoonlijk antwoord. Terwijl dit bij een chatbot natuurlijk niet het geval is. Wel worden de chatbots steeds verder ontwikkeld, zodat gebruiker de informatie ontvangen waar ze naar op zoek zijn en wat ze interesseert. Hierbij is klantgerelateerde content weer heel belangrijk. Zo wekken productreviews en klantgerelateerde content weer veel meer vertrouwen dan slechts statische informatie. Door ervoor te zorgen dat jouw chatbot genoeg user generated content verzamelt, leid je de gebruiker naar de juiste productomgeving.

Veel bedrijven zijn enthousiast over chatbots en de mogelijkheden op het gebied van klantenbinding. Voordat je een chatbot wilt inzetten, is het wel van belang om jezelf eerst af te vragen of deze echt iets toevoegt aan jouw bedrijf. Vraag jezelf dus af of een chatbot echt voor meer klantenbinding zorgt.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *